Комп’ютерна анімація в інтернет-новинах

Безымянный

Чабаненко М. В. Комп’ютерна анімація в інтернет-новинах / Мирослава Чабаненко // Теле- та радіожурналістика: Зб. наук. пр. / Львівський нац. ун-т імені Івана Франка, 2013. – Вип. 12. – С. 259–264.
…ми поставили перед собою завдання: 1) проаналізувати 50 топ-сайтів із українськими новинами щодо застосованих ними різних форм роботи з анімацією, визначити співвідношення цих форм,

2) віднайти зразки передового досвіду у використанні анімації в онлайнових ЗМІ інших країн, порівняти його з досвідом українських інтернет-ЗМІ, 3) уточнити місце анімації в ієрархії мультимедійних форматів.

Вітчизняні інтернет-ЗМІ ми відбирали, користуючись результатами рейтингів порталу «Bigmir)net» на момент дослідження (11.06.2012 р.) у категоріях «ЗМІ та періодика», «Регіональні сайти», «Телебачення», «Радіо», «Політика» (по 10 перших із кожної). Враховувались наявність анімації на головній сторінці сайту і в новинах (пошук на сайті за словом «мультфільм»).

У результаті виявилось, що лише два з 50 проаналізованих веб-ресурсів взагалі не застосовували анімаційних технологій, 15 мали на перших сторінках дрібні кнопки або банери з gif-анімацією, переважна більшість – 40 сайтів – містили мальовничі рекламні flah-банери, в 21 випадку інтернет-ЗМІ пропонували ролики з мультфільмами в рубриках із новинами (флеш або 3D). Власне журналістики стосується лише остання категорія, тому варто зупинитись на ній детальніше.

Найперше, що впадає в вічі, – типові інформаційні приводи. По-перше, це, звичайно ж, розповідь про новий мультиплікаційний твір, що вийшов на широкі екрани. В таких випадках текст повідомлення, як правило, супроводжується трейлером. Наприклад, сайт ТСН у травні 2010 р. пропонував трейлер мультфільму «Шрек назавжди». В травні 2012 р. інтернет-видання «20minut.ua» публікувало замітку про те, що кіностудія «Укранімафільм» привезе до Тернополя найновіші мультфільми, зокрема перший український мальований повнометражний мультфільм у 3D графіці «Хто боїться дядечка Бабая?», трейлер якого розміщувався на початку повідомлення.

У грудні 2011 р. інтернет-видання «Главком» розповідало про те, що в Росії вийшов мультфільм для дітей із політичною пропагандою на тему газу, завуальованою під казку. Повідомлення складалось із тексту з ілюстрацією і флеш-ролику.

У листопаді 2011 р. низка українських інтернет-видань повідомляла про мультфільм-казку про сенс оподаткування «Місто мрії», зроблений для дітей на замовлення Державної податкової служби України. Деякі, наприклад, «LB.ua», тут же пропонували переглянути його…

Із нашого невеличкого дослідження можна зробити такі висновки.

1). Найпопулярніші українські інтернет-видання застосовують комп’ютерну анімацію на своїх веб-сторінках досить активно, та, переважно, лише двома способами: для флеш-реклами і як різновид медіа-повідомлень у стрічках новин. gif-анімацію застосовують рідко, в основному, для дрібних рекламних банерів і кнопок. Банери з флеш-анімацією містять майже всі сайти. Хоча інтернет-видань, які розміщують анімаційні ролики в новинах, приблизно вдвічі менше, навіть це дає підстави стверджувати, що поява нового мультиплікаційного твору, особливо політично-сатиричного змісту, є одним із типових інформаційних приводів у сучасній вітчизняній інтернет-журналістиці. Причому, сформувався певний стандартний підхід до подачі таких новин: повідомлення має два або три формати (текст, ілюстрація, ролик або текст і ролик); автора мультфільму, як правило, називають рідко; іноді згадують телеканал, який демонстрував мультфільм; ролик, здебільшого, передають із Youtube.

2). Досвід онлайнових ЗМІ інших країн свідчить про те, що існують ще й такі способи застосування комп’ютерної анімації в інтернет-журналістиці, як рухливі комікси (карикатури з анімаційним ефектом) і ролики, в яких за допомогою тривимірної анімації відтворений можливий хід події. Будучи питомим продовженням старих журналістських традицій на новій технологічній платформі, ці способи дуже перспективні. Українським інтернет-ЗМІ було б корисно перейняти цей досвід. Зрозуміло, що для цього необхідно мати у штаті редакції відповідних фахівців. В ідеалі, кожному інтернет-журналістові варто, про всяк випадок, володіти хоча б елементарними навичками роботи з анімацією, бути знайомим із відповідними комп’ютерними програмами.

3). В ієрархії мультимедійних форматів, запропонованій Б. Потятиником, комп’ютерна анімація посідає не одне, а два місця. Прості анімовані комікси на актуальні для суспільства теми – за умови, якщо вони заверстані поруч із текстами, тобто фактично відіграють роль своєрідних ілюстрацій, супроводжують текст – на першому місці поруч із текстом. Ролики з художніми мультфільмами або відтвореними за допомогою анімації новинами – на другомому місці поруч із репортажними відео.

Повний текст тут

 

) ?